2011. október 12., szerda

Tapasztalatok és tanácsok Kegyes Attilától

"Egy alkalommal, amikor mentem egy házhoz dolgozni, mondták nekem, hogy van egy kissé durva és szófogadtlan boxer kutyájuk, de mire megyek, elviszik otthonról, hogy be tudjak menni. Amikor mentem a dolgozni a kutya ott fogadott az ajtó másik felén, vicsorogva, morogva, ugatva. Kb. 10 percbe került, hogy pórázt tudtam ráadni és elvittem egyet sétálni, mert a séta közben lehet kialakítani a legjobban a falkavezér követő rangsort. Az első 5 percben még húzni akart rohanni, ha megálltam egy kereszteződésben menni akart tovább, ha meglátott egy mókust rohanni akart utána. 5 perc után viszont jött mellettem laza pórázzal a nyakán, ha megálltam megállt, sőt le is ült, ha elindultam elindult, az utcán szaladgáló mókusokra már nem szentelt figyelmet. Ezek után egész nap ott feküdt a közelemben ahol épp dolgoztam! Ha lementem az emeltről jött le, ha felmentem jött velem. Megszabtam a határokat meddig jöhet és azt betartotta! A gazdája, amikor hazajött csodálkozott, hogy egyáltalán ott vagyok és nem mentem haza már reggel, mivel hogy elfelejtették a kutyát elvinni otthonról. Amikor meg látta, hogy a kutya ott fekszik a közelemben nyugodtan, azt hitte kicseréltem a kutyáját."


Mindennap legalább egy óra sétáltatás kell minden kutyának akkor is, ha kint az udvaron rohangászik egész nap! A séta nem csak testmozgás, hanem pszichológiai gyakorlat is számukra.

A kutya viselkedése vagy aktivitása mindig a falkavezéren múlik. A falkavezér meg a gazda kellene, hogy legyen, de sajnos az esetek 99.9%-ban ez nem így van! Ugyanis rendszerint a kutya a vezér a gazda csak a falkatag. Nincs egyetlen kutya, amely kiabálásra szót értene! A kutyák nem beszélnek még akkor sem, ha sokan hiszik, hogy értik mit mondunk. Nem értik!
Kutyával csak a saját nyelvén lehet szót érteni, nem emberi szavakkal. 



Egyetlen falkavezér sincs, amely azt mondaná a falkának, hogy na gyerünk, vagy hogy gyertek már a franc belétek! A falkavezér nem szól nem hív, csak elindul, és a falkatagok követik. A vadászat vagy járőrözés közben a falkavezér nem szól egyetlen szót sem, de egyetlen falkatag sem rohangálhat össze-vissza vagy maradhat le vagy épen mehet előre. Az ilyenekért helyreigazítás jár! Nem akkor, amikor visszaérnek a kotorékhoz vagy fél órával később vagy két perccel később, hanem azonnal! Egyébként a falkatag nem tudja miért volt a figyelmeztetés, korrekció. A kutyák szemében meg a napi sétáltatás a vadászatnak vagy járőrözésnek felel meg. Ha a kutyát úgy kell vonszolni meg várni rá, míg befejezi a szaglászást vagy egyéb dolgokat akkor ott kutya a falkavezér, a gazda csak követő, csak falkatag. Ha csak úgy vonszoljuk a kutyát, akkor nincs feladata, nincs miért mennie ezért nem is fog. Persze miért is követne a kutya, mint vezér egy egyszerű falkatagot (a gazdát)? Ugyanígy ha a kutya rohan előre, húzza a gazdát, megy saját feje után jobbra-balra, az szintén azt jelenti, hogy a kutya a vezér, hiszen Ő akarja megszabni mikor, merre menjenek ( Még akkor is, ha fizikailag nem képes ezt megtenni mert a gazda erősebb fizikailag és képes a pórázzal visszahúzni a kutyát.) 

Minden kutya szocializálódott élőlény így génjeikbe van programozva az ehhez szükséges szabályok betartása. Ilyen szabály az is, hogy valakinek vezérnek kell lennie. Ha senki nem lesz az, mert a gazda túl gyenge vagy nem ért a kutyákhoz akkor akár a leggyengébb tag is átveszi a vezér szerepét. Jellemző ez ölebek esetén! Azért olyan kis méregzsákok, mert ők a vezérek.

Egy megfelelően határozott, magabiztos, és erős jellemű, de nyugodt, ember pár perc alatt képes átvenni a vezér szerepét, onnantól a kutya követni fogja, és parancsszavak nélkül is képes a kutyát kontrollálni.

Ne feledjük a kutyatartás három fő szabályát és ennek sorrendiségét:
- feladat, gyakorlat kiosztása (pl. napi séta ami a kutya szemében a vadászatot vagy járőrözést jelenti)
- fegyelmezés (soha nem kiabálással vagy veréssel, de azonnali hatállyal)
- jutalmazás (mindig a megfelelő időben!)

És még egy nagyon fontos dolog amit minden kutyatartónak és leendő kutyatartónak figyelembe kell vennie mielőtt kutyát vesz. A falkavezéri poszt 24/7 időbeosztású feladat és folyamatos megerősítést kíván, nem elegendő egyszer kivívni.

Ajánljuk minden kutyatartónak Cesar Millan-t!
Ő bebizonyította, hogy teljesen mindegy, hogy palotapincsi, véreb, vagy rottweiler, minden csakis a kutya gazdáján múlik! M
indegy, hogy palotapincsit vagy bulldogot, vagy terriert kell rehabilitálnia szó szerint percekbe telik és a kutya 180 fokos fordulatot vesz viselkedésben! De csak Cesar Millannak! Ugyanis ahhoz, hogy a gazda is kontrollálni tudja a kutyát, ahhoz a gazdát kell tanítani, tréningelni nem a kutyát! Ő maga is így hirdeti: kutyákat rehabilitál, gazdákat tréningel! Mert a kutya viselkedése mindig a gazda a tükörképe! Kutyát nem lehet fegyelmezni és kontrollálni veréssel, de kiabálással sem!

Kapcsolódó cikkek:
 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése